Значним внеском в іспанську літературу
була драматургія Сервантеса. Не все з неї
збереглося. До нашого часу дійшли віршові
драми «Алжірські звичаї» і «Зруйнування
Нумансії», збірка п'єс «Вісім комедій і
вісім інтермедій нових, які ніколи не
виставлялися», опублікована в 1615 p., та ще
кілька п'єс, надрукованих без імені автора.
Сам письменник у передмові до збірки
вказував, що він створив «двадцять чи
тридцять комедій».
Драми написані відразу після повернення
Сервантеса з Алжіра і відбивають його
враження й переживання, пов'язані з
перебуванням у неволі. Особливо визначним
твором є «Зруйнування Нумансії» - героїчна
трагедія, написана на основі історичного
факту-облоги старовинного іспанського
міста Нумансії римськими військами
Сціпіона Молодшого. В старовинних хроніках,
працях латинських істориків, в іспанських
романсах, які уважно перечитав Сервантес,
розповідалося, що облога тривала багато
років, а коли Сціпіон нарешті увійшов у
місто, то знайшов його спустошеним і
мертвим. Нумансійці все знищили, всі, як
один, заподіяли собі смерть, щоб не стати
бранцями Сціпіона. Найбільше уяву
Сервантеса, який з власного досвіду знав
неволю і непоборність протесту проти неї,
вразило самознищення маси людей з
ненависті до рабства. Це й визначило ідейно-художню
інтерпретацію драматургом історичного
факту в плані звеличення патріотизму,
свободи й героїзму боротьби за неї.
Зміст трагедії в основному становить
картина загибелі героїчного народу.
Ціла серія окремих сцен передає неймовірні
страждання нумансійців від голоду і хвороб,
цілковиту безвихідність їхнього становища
і водночас дивовижну внутрішню незламність
і пристрасну ненависть до рабства. Такі
картини і створюють образ народу, який є
головним героєм трагедії. Сервантес
вводить численні персонажі, кожний з них є
визначеною особистістю, але всі вони
настільки відчувають себе невіддільними
від мас і пройняті спільною волею - не
скоритися завойовнику, що сприймаються як
єдиний образ.
Загибель народу показана в трагедії як
прояв його сили, любові до свободи та
непохитної відданості батьківщині.
Проголошенням слави героїчному народу і
закінчується трагедія. Коли Сціпіон
вступив у місто після загибелі нумансійців,
він застав там єдину живу людину - підлітка
Віріата, який стояв на високій вежі.
Римський полководець надіється мати хоча б
одного бранця. Він обіцяє Віріату багатство
і свободу, якщо юнак добровільно здасться.
Але Віріат, проголосивши вірність рідному
місту і рішенню нумансійців померти
вільними і залишити завойовнику один
тільки попіл, кидається з вежі. Сціпіон не
може не визнати величі такої загибелі. «Твій
вчинок укриває тебе славою і розвіює на
порох мої перемоги»,- говорить він.
Завершує трагедію виступ алегоричного
персонажа - Слави, яка виголошує хвалу
нумансійцям і тим, для кого служитиме
прикладом їхній героїзм і патріотизм.
Крім Слави, в трагедії виступають ще й
інші алегоричні персонажі: прекрасна
Іспанія, дух річки Дуеро, Війна, Хвороба,
Голод. Драматург вводить їх для підсилення
узагальнень та ідейного звучання трагедії,
чіткішого вираження проголошуваних у ній
ідей. Хоч це і внесло умовність і надмірну
риторичність в трагедію, вона загалом
вражає величністю задуму і патетичною
силою.
Зі «Зруйнуванням Нумансії» в іспанську
драматургію увійшов новий жанр -
національно-героїчна трагедія.
|